Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • Miszter07: @JagXJ12S1: Milyen szintű a te kocsid felújítása? Küldenél egy pár képet? ( g z s a n y i @ g m a ... (2021.02.09. 23:11) Gergő blogja
  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év

Motor

2021.02.11. 00:27 Miszter07

Előzmények: Nyomás alatt a dolgok rosszabbodnak, Hengerfej és környéke I., Hengerfej és környéke II.

Ezt a bejegyzést már elég régen elkezdtem írni, vagy 2 és fél éve.. Aztán elpihent a felújítás, azzal a lendülettel ment el a kedvem a blog írásától is. Idén az év első munkanapján a kasznit megint betolták a műhelybe, és ura indultak a munkák rajta, most már reményeink szerint addig meg sem állunk, izé, állnak Gergőék, míg kész nem lesz. Új kezdet, új blogbejegyzések, de előtte még befejezem ezt.

Én a motort nem kezdtem szétszedni. Volt elég alkatrész szana-szét, a motort addig nem akartam darabora robbantani, amíg nem voltam abban biztos, hogy összerakás után mehet egyenesen a helyére. Leszedtem a porlasztókat, amit fel is újítottam, leszereltem a kipufogó leömlőket, amiket csak nézegettem.

A kipufogó leömlővel nem igen tudtam, mit is kezdjek. Az eredeti leömlőkkel elég durván elbántak, bár gondolom, ha elég elszánt az ember, akár helyre is hozható. Próbáltam újat venni, hátsót még kaptam is, de az első az hozzáférhetetlen. Közben kaptam egy tippet, hogy lehet, hogy érdemesebb az S2 leömlőit felrakni, mert azoknál már van a lambda szondához menet kiképezve, és a lambda szonda hasznos lehet a porlasztó beállításakor is. Series 2 leömlőim meg vannak a donoromból.

A motor állapotával azért szerettem volna tisztában lenni, ezért Keepitretróval először kompresziót mértünk, majd a nem túl szívderítő eredmények után leemeltem a hengerfejet is. Ettől sem lettem boldogabb...

Aztán úgy adódott, hogy a motort már nem én rámoltam szét, ez a munka Gergőékre maradt.

 Hát, vegyesen kaptam jó és rossz híreket.

  • A hűtővíz járatok tiszták voltak, alig kellett egy kicsit takarítani. (Ez már nekem is feltűnt, amikor a hűtőt szereltem ki.)
  • A csapágyak alapméretesek, és még a tűréshatáron belül, egyiket sem kell cserélni.
  • A dugattyúkon felső gyűrű kiverődött. Amikor utána néztem, kiderül, hogy ez nem egy egyedi probléma, lehet vastagabb gyűrűt is kapni. Ennek ellenére az új dugattyúk mellett döntöttünk.
  • A hengerek között valóban van repedés
  • A hengerfej nem vetemedett el. (A hengerfej alumínium, a blokk öntöttvas, a hűtés meg enyhén alulméretezett, emiatt ha a hűtőrendszer egy kicsit is veszít a hatékonyságából, akkor a motor könnyen túlmelegszik, a hengerfej pedig elvetemedik.

Végül is a motor jobb állapotban volt, mint számítottam rá, kivéve a dugattyúkat, azokat meg akartam volna tartani.

 wp_20170612_15_40_42_pro.jpg

Egy barátom S2-ének a motorját egy öregebb autószerelő újította fel. Szinte minden ki lett cserélve, a motor szolid munka benyomását keltette. Ennek ellenére, állandóak voltak a hűtővíz problémák, és mivel nyom nélkül fogyott, elég nyilvánvaló lett egy idő után, hogy a hengerek felé távozik a hiányzó mennyiség. A hengerfej ellenőrizve lett, sőt meg is lett egy kicsit síkolva, ezért többször ellenőrizték a hengerfej tömítést, és próbálták meg a hengerfejet lehúzni. Egy idő után az ajánlott nyomatéknál többel. Majd még többel. A hiba nem szűnt meg, viszont az egyik hengerfej tőcsavarral kihúzták a blokkból a menetet. Lett egy probléma helyett kettő. Több évi szenvedés, különböző szakmailag felkent vagy önjelölt tudorok után végül a motor Gergőéknél kötött ki, aki megbontotta és végigméregette. Hát, amire senki sem számított, a blokk volt meghajolva. Ha valaki még nem látott volna XK motor blokkot, hát egy bazi nagy vasdarab, az ember azt feltételezné utoljára, hogy hosszában meghajlik. Valószínűleg befagyott a motor valamikor...

Ha már a dugattyúk cseréjét határoztuk el, elég komoly köröket futottunk Gergővel, hogy milyen dugattyúk legyenek akkor. Elég nagy katyvasz van az alkatrész kereskedőknél, hogy milyen cikkszám alatt milyen dugattyú van, a legtöbb cég saját cikkszámot használ, nem a Jaguar gyári cikkszámait, ha valahol hivatkozzák a gyári cikkszámot, ott sem mindig lehet biztosra venni, hogy a cikkszám alatt az eredeti, vagy csak egy kompatibilis darab van.

Szóval, az XK motorok hosszú történetre tekintenek vissza, ezalatt többféle dugattyú volt hozzá. Tudom gyakorlatilag kileltároztam az összeset, hogy eligazodjak az alkatrész kínálatban:) Az XJ6 S1 4.2 literes motorjához kétféle dugattyú volt egy sűrítési viszonyú motorhoz, egy nehéz (heavyweigth), meg egy könnyűsúlyú (lightweight). Igazából nem tudtam, hogy az én eredeti dugattyúim most akkor milyenek is voltak, bizonyos szempontból nem is érdekelt, ha már cserélni kell, akkor legyen a rövidszoknyás könnyű dugattyú. OK, itt kezdődött a probléma, nem több helyen nem lehetett határozott és biztos választ kapni, hogy az adott cikkszám alatt akkor milyen alkatrész is van. Hetekbe tellett, mire találtunk egy céget, amelyik tudta is, hogy mit árul, és az árak sem voltak elszállva. Végül is rövid szoknyás könnyű Mahle dugattyúk lettek. Egyébként a felújított XK motorokba leginkább ilyen rövid szoknyás könnyű dugattyúkat raknak, emiatt voltunk meglepve, hogy milyen nehéz ezeket felhajtani, valahol azt vártuk, ez lesz a kínálat gerince, mert ezt keresik, de vagy én, vagy az élet nem ilyen logikus:)

wp_20170615_17_22_43_pro.jpg

A másik kérdés az volt, hogy hengerpersely legyen alapméretes dugattyúkkal, vagy legyen megfúrva az első túlméretre. Én amikor először leemeltem a hengerfejet, úgy láttam, hogy van repedés a hengerfalon, de szerencsére az élet nem igazolt. Fúrás után minden eltűnt, a nyomáspróbák sem találtak semmi problémát. Tehát első túlméretes dugattyúk lettek

Mikor megjöttek a dugattyúk, a kíváncsiság szerint lemértünk egy régi, és egy új dugattyút is, és a legnagyobb döbbenetünkre, közel azonos a súlyuk...

wp_20170615_17_27_08_pro.jpg

wp_20170615_17_27_26_pro.jpg

A motoron végül is a dugattyúk cseréjén kívül még egy átalakítás történt, a hátsó főtengely tömítés lett kicserélve a hagyományos, zsinóros tömítés egy korszerű kialakítású tömítésre, reméljük ezzel sikerül egy potenciális olajfolyási helyet felszámolni. Bár az angolok szerint amelyik motor alatt nincs olaj, abban már belül sem:)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr2413701398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása