Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • Miszter07: @JagXJ12S1: Milyen szintű a te kocsid felújítása? Küldenél egy pár képet? ( g z s a n y i @ g m a ... (2021.02.09. 23:11) Gergő blogja
  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év

Hengerfej és környéke I.

2009.03.01. 22:47 Miszter07

A hét többé-kevésbé szorgalmas munkával telt. Többé azért, mert péntek kivételével mindennap dolgoztam a gépen, kevésbé azért, mert többen jártak nálam, amikor inkább dumáltunk, nem szereltünk.

Például rögtön hétfőn szóltam a barátomnak, jöjjön már, segítsen leemelni a motorháztetőt. Mivel autószerelő családból származik, csak ő már más, de szintén műszaki pályát választott, 10 perc alatt leemeltük a motorháztetőt, majd másfél órán át végigcsemegéztük a kocsi részleteit.

Sajnos a motorháztető alsó pereme rosszabb állapotban van, mint ahogy eddig láttam. Kétség fogott el, érdemes-e a kínlódni vele, vagy szerezni kellene egy jobb állapotút valahonnan? A lakatos majd megmondja...

Szerdán Gyuri76 jött el, egy ugyan olyan színű S3-mal, mint amilyen az enyém. A hidegre való tekintettel inkább a garázsban beszélgettünk, de azért megnéztem az a gépet is. Sajnos, mint említettem hideg volt, meg sötét is, de lesz még tavasz!

A motorháztető eltávolítására azért volt szükség, mert elhatároztam, hogy következik a hengerfej leemelése, mivel szeretném végre tudni, mi a motor baja, és könnyebb belenézni addig, amíg bent van a helyén.

A motorháztető után a hűtőrendszer következett. Na ezzel elvacakoltam egy ideig, a fene gondolta volna, hogy ennyi csövet ilyen lassan tudok csak leszedni:) Nem is húznám az időt, csak két momentumot emelnék ki. Az első az, hogy a hűtőrendszer tiszta volt, szinte semmi rozsda/kosz/üledék sem volt benne. A másik, hogy a radiátor leeresztő csapját sikerült megmozgatnom, igaz, már csak a hűtő kiszerelése után. Illetve egy harmadik, mert három a magyar igazság. A ventillátor viszkokuplungja rossz, és egy rémálom leszerelni, pláne, ha az egyik csavar megmakacsolja magát. De végül is, ez is lejött. Igaz, hátráltatta a munkát, hogy édesanyám meglátogatott a garázsban, és emiatt nem tudtam rendesen káromkodni.

Mivel eredetileg az egészet a hengerfej leemelése miatt kezdtem, kinyomtattam a gépkönyvből a megfelelő oldalakat (The cylinder head / Removal), és elkezdtem pontról pontra végigkövetni. Na jó, nem pontról pontra, hanem értelemszerűen:)

A légszűrő komoly tépelődésre késztetett. Nem a leszerelése, az megvolt hamar. Hanem a légszűrőrendszer maga. Eddig nem is gondolkodtam el rajta, hogy ezen a tájon valami nem kóser. Most, hogy az egész a kezemben van, azért töprengtem azon, hogy akkor ki is hazudik.

Kezdjük az elején akkor. Az XJ6 S1-et kétféle légszűrő rendszerrel szerelték. Az egyik a motortérből szívja a levegőt közvetlenül, míg a másik a környezetvédelem és a fogyasztáscsökkentés miatt egy kicsit bonyolultabban van megoldva. Ennél a rendszernél a motor tud hideg levegőt szívni a hűtő elöl, illetve meleg levegőt a kipufogó leömlőkről. A kettő között az átkapcsolást egy termosztát szabályozza vákuumos vezérléssel.

Na nekem egy hibrid rendszerem van. A fele ilyen, a fele olyan, a lényeg az, hogy így nem működő képes. Hiányzik a hideg levegőt szívó ágnak a hűtő feletti kereszttartón található része, és mivel a kereszttartó is másképp néz ki, mint az egyszerűbb rendszernél, nem csak egy cső hiányzik. Ráadásul ez a kereszttartó gyárinak tűnik, jó eséllyel ez az eredeti. Hiányzik még a rendszer lelke, a termosztát. Nem csak úgy szimplán nincs meg, hanem a légszűrőház alapja, ahol lennie kellene, a másik fajtához való, ahol nincs kialakítva a termosztát helye. Viszont a vákuumcsövek megvannak, igaz, a termosztát helyén egy darab fémcső van csak. A többi elem, a légszűrőház fedele, a meleg levegő ágnak a csövei, a kipufogó leömlő borítása mind-mind a vákuumos rendszerhez való.

A csavarokon látszik, hogy a légszűrőház már volt leszerelve. Mondjuk ez nem jelent semmit, mert egy alaposabb porlasztó szervizhez is le kell venni, ha jót akar az ember magának.

Tegyük fel, hogy az egyszerűbb rendszer volt eredetileg. Erre utal a hűtő feletti levegőcső hiánya, illetve a légszűrőház alapja. Az egyik előző tulaj nekilátott átalakítani, de nem tudta, hogy mire van szüksége, vagy nem tudta megszerezni az összes elemet az átalakításhoz, berakta ami volt, hogy majd később (=soha) befejezi? A hűtő feletti cső nem is olyan fontos, az lehet, hogy eredetileg sem volt átszerelve, de a többi igen? Akkor később megsérült a ház alapja, és a másik fajtával pótolták? Vagy egyszerűen rosszat szereltek vissza, és amikor észrevették, hamarjában egy fémcsővel összetoldották a szabályozást, hogy ne szeleljen a vákuumrendszer?

Ha eredetileg a vákuumszabályozós rendszer volt, akkor hova tűnt a hűtő feletti cső, illetve a kereszttartó? Megsérült, és egy színben megegyezővel pótolták? Miért sérült meg? Mert nem egy sérülős helyen van, és törésnek nincs nyoma a kocsin. Kint lett volna a hűtő, és akkor történt volna valami vele? Vagy egyszerűen nem is volt, mert a gyárban elkeverték az alkatrészeket? Mondjuk mert hétfő/péntek volt, vagy egy kezdő rakta össze, aki összecserélte az alkatrészeket? Vagy a felszerelési listája volt hibás a kocsinak, és két különböző helyen más-más specifikációnak megfelelően rakták össze? A légszűrőház alapjával, hogy mi történhetett, azt már az előbb kiveséztem, több lehetőség itt sincs.

A kérdés innentől adott, mi legyen a légszűrő rendszerrel. Mint említettem, így nem működőképes, illetve ez sem igaz, mert a meleg levegő csöveket a csomagtartóban találtam meg, ez pedig azt jelenti, hogy a vákuumszelep akár merről szívta a levegőt, az hideg volt:) De vagy az egyik, vagy a másik rendszer irányába el kellene mozdulni előbb-utóbb. Hajlok a vákuumos rendszer felé, mert egész egyszerűen tetszik műszakilag:)

A szelepdekliket leemelve nem láttam semmi problémát. Sőt, nekem nagyon jó állapotúnak tűnik minden. De akkor merre szökik a nyomás a hengerből???

Végül is a vezérműlánc leeresztésénél akadtam el. Le kell lazítani a láncot, akkor emelhető le a fogaskerék a vezérműtengelyek végéről. De ehhez kellene egy célszerszám, ami nekem nincs. Egyenlőre. De már rajta van a bevásárló listámon. És kaptam egy tippet, hogy lehet most boldogulni nélküle. Majd holnap...

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr4974449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

series_one (törölt) 2009.03.03. 23:22:17

figyimá...
a vezárműtengely végén egy csavar tartja a lánckereket.
kitekered, aztán akkor beljebb tudod tolni a láncot, van hely kibújtatni a kereket.
másik oldalt ugyanúgy. aztán akkor már le tudod ejteni a láncot az alsó kerékre, szóval nem lesz útban, ha ki akarod venni a hengerfejet.

Miszter07 2009.03.03. 23:33:02

Kössz, már lent vannak a lánckerekek. Nem tudtam, mennyit feszít a láncfeszítő, nem mertem piszkálni. De közben Keepit ellátott tanáccsal.

series_one (törölt) 2009.03.04. 00:12:07

ja, oké.
:)))))
szerintem ő ért hozzá, vagy legalábbis látott már ilyent. vagy hallott róla, hogy van egy ilyen fényképalbum...
:)))))
süti beállítások módosítása