Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • Miszter07: @JagXJ12S1: Milyen szintű a te kocsid felújítása? Küldenél egy pár képet? ( g z s a n y i @ g m a ... (2021.02.09. 23:11) Gergő blogja
  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év

Az XK motor - A kezdetek

2010.09.22. 22:43 Miszter07

Előzmények: Az xk motor helyett a hátsó futóműről

Mikor nagy lelkesen megígértem az előző bejegyzésben, hogy írok a Jaguar XK motorról, nem is gondoltam, hogy milyen nehéz lesz. A források gyűjtögetése közben egyre-másra olyan oldalakba botlottam, amelyeknél leragadtam, az információk meg csak nem gyűltek.

Az 1930-as évek végére a Swallow Sidecar Company kifacsarta a 3,5 literes nyomórudas motorjából, amit lehetett. Az új motor fejlesztési munkái viszont nem kezdődtek el, a 2. Világháború alatt nem gyártottak autókat, sem luxusautókat, sem sportkocsikat. Ezek helyett a brit csapatok számára sokkal fontosabb repülőgép alkatrészeket és részegységeket, valamint teherautó utánfutókat állítottak elő.


Fontos adalék a történet szempontjából, hogy a gyár 1928-tól a mai napig Coventyben található. Coventry pedig Anglia egyik fontos ipari központja volt, így evidens célpontja a Luftwaffénak, amelyik szorgalmasan le is bombázta. A gyárak dolgozói tűzőrséget álltak éjszakánként, és hogy az unalmat elűzze, a Swallow Sidecar Company főmérnöke, William Heynes elkezdte felskiccelni az új motor körvonalait. A cél egy 160 lóerős  erőforrás volt, mert ezt a teljesítményt tudták nagy nehezen kicsikarni az öreg nyomórudas motorból. A dupla felső vezérműtengely meg Heynes úr mániája volt, de ezt a megoldás addig csak a versenysportban volt használatos. Nem is tartották luxuskocsiba valónak, túl zajosak voltak a vezérműláncok. (Ez a probléma visszaköszönt a V12-es fejlesztésénél is, ott kísérleteztek egy fogaskerekes megoldással is a láncok helyett.) A háború vége felé William Lyons (a Jaguar legendás tulajdonosa és vezetője) megadta az engedélyt a fejlesztésre, és ekkor csatlakozott hozzá még Walter Hassan és Claude Baley.


1948-ra készült el a motor, és még abban az évben bemutatták az új Jaguar XK120-as sportkocsiban. Az XK a motorra utal, a 120-as jelzés a sportkocsi végsebességét jelenti mérföldben. Ne felejtsük, 1948-ban vagyunk, és a kocsi ennél is többet tudott, megfutotta a 130-at is.

(Kép forrása: jagweb.com)
Ez az XK motor alapváltozata 6 hengeres, két vezérműtengelyes felülszelepelt és felülvezérelt 3442cm³ motor 83x106mm furat/löket aránnyal. A teljesítményben meglett a kitűzött 160 lóerő, a nyomaték meg 160 lbft-re (kb 217nm) adódott. Látható, hogy egy aránylag hosszúlöketű, nyomatékos motort sikerült alkotni.


A motor megjelenésekor igazi versenytechnika volt, ilyen motorok csak olyan vérbeli versenyautókba fordultak elő, mint a Ferrari, amelyek azonban gyakorlatilag kézimunkával készült darabok voltak, míg az XK120-as sorozatgyártású modell, és ennek megfelelően az ára is csak töredéke volt. Az, hogy ez versenytechnika volt, az is bizonyítja, hogy ez volt a világ első sorozatban gyártott DOHC motorja!


A vicc az egészben számomra az, hogy az XK motor eredetileg limuzin motornak készült, az XK120-at csak az XK motor kísérleti járművének tervezték, reklámnak, kis szériás gyártással. A piaci sikerességben annyira nem gondolkodtak a Jaguarnál, hogy elkészült az XK100-as változat is, amelyikbe a hathengeres motor megkurtított, négyhengeres kisöccse került volna. Viszont a kereslet akkora volt, főleg a Jaguar számára mindig is fontos amerikai piacon, hogy a hathengeres változatok iránti igényt is nehézkesen tudták csak kielégíteni, a négyhengeres változat sosem került sorozatgyártásba.


(Igen, tudom, hogy harisnyareklám, és igen tudom, hogy XK140-es! Mellesleg ki tudja megmondani, hogy mi különbözteteti meg az XK120-astól, ami itt fel is ismerhető?)

Folytatása következik, mert már így is hosszú, és még annyi érdekesség van erről a motorról.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr432316586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2010.09.23. 08:33:00

A 120-asnak nincs cica az elején. ;)

vonschwarcz 2010.09.23. 15:54:07

Lökhárítók + indexlámpa, de miért is változtatnának egy bevált sorozaton, a 140-es a 120-as utódja.

Lassan eleget teszek invitálásodnak és összegyűjtöm az infókat Skinner Unionról, alias SU-ról.

Miszter07 2010.09.25. 22:00:18

@Süni25: Hééé, nem Skoda l20-asról beszélünk:)))

Miszter07 2010.09.25. 22:05:42

@vonschwarcz: Igen, amit említettél, azok olyan különbségek, amiket fel is lehet a kisfilmen is ismerni. Többet nekem sem sikerült, pedig egy különbség listával a kezemben is átnéztem.

Az SU-ról meg várom a írásodat! (Ha kell esetleg anyaggyűjtéshez, és az SU könyveimmel tudok segíteni, szólj!)

abatoire 2010.10.01. 13:58:01

Kicsit megkésve bár, de a történeti bejegyzeshez éppen illik:
Szeptember 11.-én volt 75 éves a Jaguár!
stipistop.com/blog/2010/09/27/75-eves-a-jaguar/

Virago_1000 2011.04.25. 00:52:24

@abatoire: Es iden 50 eves az E-type. Unnepsegek mindenhol, olyannyira, hogy mar elegem van belole. Vettem veteranos naptart, hat minden oldalan az etype? Ez mar tulzas.
süti beállítások módosítása