Előzmények: Az xk motor helyett a hátsó futóműről
Mikor nagy lelkesen megígértem az előző bejegyzésben, hogy írok a Jaguar XK motorról, nem is gondoltam, hogy milyen nehéz lesz. A források gyűjtögetése közben egyre-másra olyan oldalakba botlottam, amelyeknél leragadtam, az információk meg csak nem gyűltek.
Az 1930-as évek végére a Swallow Sidecar Company kifacsarta a 3,5 literes nyomórudas motorjából, amit lehetett. Az új motor fejlesztési munkái viszont nem kezdődtek el, a 2. Világháború alatt nem gyártottak autókat, sem luxusautókat, sem sportkocsikat. Ezek helyett a brit csapatok számára sokkal fontosabb repülőgép alkatrészeket és részegységeket, valamint teherautó utánfutókat állítottak elő.
Fontos adalék a történet szempontjából, hogy a gyár 1928-tól a mai napig Coventyben található. Coventry pedig Anglia egyik fontos ipari központja volt, így evidens célpontja a Luftwaffénak, amelyik szorgalmasan le is bombázta. A gyárak dolgozói tűzőrséget álltak éjszakánként, és hogy az unalmat elűzze, a Swallow Sidecar Company főmérnöke, William Heynes elkezdte felskiccelni az új motor körvonalait. A cél egy 160 lóerős erőforrás volt, mert ezt a teljesítményt tudták nagy nehezen kicsikarni az öreg nyomórudas motorból. A dupla felső vezérműtengely meg Heynes úr mániája volt, de ezt a megoldás addig csak a versenysportban volt használatos. Nem is tartották luxuskocsiba valónak, túl zajosak voltak a vezérműláncok. (Ez a probléma visszaköszönt a V12-es fejlesztésénél is, ott kísérleteztek egy fogaskerekes megoldással is a láncok helyett.) A háború vége felé William Lyons (a Jaguar legendás tulajdonosa és vezetője) megadta az engedélyt a fejlesztésre, és ekkor csatlakozott hozzá még Walter Hassan és Claude Baley.
1948-ra készült el a motor, és még abban az évben bemutatták az új Jaguar XK120-as sportkocsiban. Az XK a motorra utal, a 120-as jelzés a sportkocsi végsebességét jelenti mérföldben. Ne felejtsük, 1948-ban vagyunk, és a kocsi ennél is többet tudott, megfutotta a 130-at is.
(Kép forrása: jagweb.com)
Ez az XK motor alapváltozata 6 hengeres, két vezérműtengelyes felülszelepelt és felülvezérelt 3442cm³ motor 83x106mm furat/löket aránnyal. A teljesítményben meglett a kitűzött 160 lóerő, a nyomaték meg 160 lbft-re (kb 217nm) adódott. Látható, hogy egy aránylag hosszúlöketű, nyomatékos motort sikerült alkotni.
A motor megjelenésekor igazi versenytechnika volt, ilyen motorok csak olyan vérbeli versenyautókba fordultak elő, mint a Ferrari, amelyek azonban gyakorlatilag kézimunkával készült darabok voltak, míg az XK120-as sorozatgyártású modell, és ennek megfelelően az ára is csak töredéke volt. Az, hogy ez versenytechnika volt, az is bizonyítja, hogy ez volt a világ első sorozatban gyártott DOHC motorja!
A vicc az egészben számomra az, hogy az XK motor eredetileg limuzin motornak készült, az XK120-at csak az XK motor kísérleti járművének tervezték, reklámnak, kis szériás gyártással. A piaci sikerességben annyira nem gondolkodtak a Jaguarnál, hogy elkészült az XK100-as változat is, amelyikbe a hathengeres motor megkurtított, négyhengeres kisöccse került volna. Viszont a kereslet akkora volt, főleg a Jaguar számára mindig is fontos amerikai piacon, hogy a hathengeres változatok iránti igényt is nehézkesen tudták csak kielégíteni, a négyhengeres változat sosem került sorozatgyártásba.
(Igen, tudom, hogy harisnyareklám, és igen tudom, hogy XK140-es! Mellesleg ki tudja megmondani, hogy mi különbözteteti meg az XK120-astól, ami itt fel is ismerhető?)
Folytatása következik, mert már így is hosszú, és még annyi érdekesség van erről a motorról.