Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • Miszter07: @JagXJ12S1: Milyen szintű a te kocsid felújítása? Küldenél egy pár képet? ( g z s a n y i @ g m a ... (2021.02.09. 23:11) Gergő blogja
  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év

Hengerfej és környéke II.

2009.03.06. 18:36 Miszter07

Előzmények: Hengerfej és környéke I.

Ott hagytam abba az előző bejegyzésben, hogy egy célszerszám híján nem tudtam lelazítani a vezérműláncot. Keepitretrotól kaptam a megoldást, hogy csak nyugodtan szedjem le a kis fogaskereket, ami a feszítő rendszerben van, akkor leenged. Le is szedtem a rögzítő csavarját, de akkor sem mozdult, de egy kis agyalás után rájöttem, hogy azért, mert a végén van. Még a múltkor próbáltam arrébb "piszkálni", akkor mozdult, de azt hittem, van tovább is. Ezután már csak a vezérműtengelyek végéről kellett levenni a fogaskereket.

Következő körben a gyújtáselosztót vettem ki. Erre igazából nem lett volna szükség, de jobbnak láttam, ha nincs útban. Valami rettenetesen olajsáros-mocskos volt, egy jó ideig vakargattam a koszt, mire felismerhető lett mindenütt a formája:)

Itt értem a listám végére, amit a szerint el kellett távolítani, az el lett távolítva. Kivéve a porlasztó túlfolyó csövét, de azt egyszerűen nem találtam. De később meglett, mikor már jött lefele a hengerfej:)

Mivel más már nem volt hátra, kitekertem a hengerfej csavarokat. Térkép szerint, ahogy a nagy könyvben meg van írva, nehogy eldeformálódjon a hengerfej. Egyszerre csak keveset tekerve, többször a sorrend szerint végighaladtam a csavarokon. Volt, amelyik egy kicsit nehezebben indult meg, de alapvetően nem volt semmi probléma. Ha már lent voltak a csavarok, csak kíváncsiságból megpróbáltam megmozdítani a hengerfejet, de természetesen nem mozdult. A szervizkönyvben olyan egyszerű, "Lift off the cylinder head complete with manifold and carburetters".

Mondjuk ahhoz nagy reményt nem is fűztem, hogy csak úgy lekapjuk a hengerfejet. Nézelődve sok megoldást olvastam, de a lehetőségeimnek legjobban az felelt meg, hogy egész egyszerűen a csörlővel meghúzom fölfele.

Mikor Kecskeméten voltam, akkor 88Tibitől kaptam kölcsön egy csörlőt. Később utánam küldte a motor billentőt is, így már semmi akadálya sem volt a motor, illetve e hengerfej kiemelésének. Nekem a csörlő volt a jobb választás a zsiráffal szemben, mivel a garázs plafonjába be van építve egy nagy teherbírású emelőszem, még apám csinálta, amikor a Warsavájából viszonylag sűrűn kellett kivenni a motort, mert ha egy kicsit is meghatotta, akkor lehetett benne turkálni a hiba után.

Tegnap aztán Gábor barátommal megköptük a kezünket, hogy akkor most addig haza nem megyünk, míg lent nem lesz a hengerfej. Egy hegymászó kötelet áthúztunk a a szívócsonk és a kipufogó leömlők alatt, majd a motorbillentőre erősítettük.

 

Elkezdtük emelni a csörlőt. Meglepetésemre elindult a hengerfej. Rosszabbra számítottam. Ahogy emeltük, először a gázrudazat szerelvénye került vészes közelségbe a tűzfalon levő indító relével. Visszaeresztettük a hengerfejet. Leszereltem a relét, csak úgy hagytam a drótjain lógni, így már nem volt útba.

Újból elkezdtük emelni. Éreztük, hogy valami fogja. Na ja, az egyik vízcső, amit nem tudtam lehúzni korábban, de a bilincseket lelazítottam, továbbra sem akart lecsúszni egyik oldalon sem, inkább nyúlt meg szakadt. Egy késsel egyszerűen kettévágtuk. Ekkor szólt Gábor, hogy a másik oldalt is van valami cső, az nem foghatja? Átmentem a másik oldalra, és legyöngyözött egy pillanatra a homlokom. Mivel a leírással ellentétben én nem vettem le a kipufogó leömlőket, mert valahova tenni kellett a kötelet az emeléshez, ezért elfelejtettem, hogy a sebességváltó szuszogó csöve a leömlő két hátsó csavarjával van rögzítve. Illetve csak eggyel, mert a másik már eleve nem volt rajta. Nem igazán tudtam, honnan tépjük éppen kifele. A sebváltót meg valahogy nem igazán lenne kedven tönkretenni. Drága is, nehéz is. Lekaptam a csavart, és akkor a szuszogó cső a kezembe maradt. Szerencsére a másik végén egy gumicső volt, ami simán lecsúszott a helyéről.

Emeltük tovább, de akkor a gázrudazat szerelvénye elkezdett vészesen közeledni a szélvédő előtti lemezhez. Leszereltem, bár nem volt sok hely már, hogy mögé tudjak nyúlni. (Eközben találtam meg a porlasztó túlfolyó csövét is.) Emeltük tovább. De akkor meg a vezérműlánc fogaskerekei kezdtek befeszülni, pedig ezeknek minden forrás szerint simán ki kellett volna bújniuk. Nem volt vészes nézegettük, mindig mozdíthatóak voltak. Egyszer aztán az egyik oldalon kipattant a rögzítő gyűrű, és két részre esett, mivel ezek a fogaskerekek tulajdonképpen két részből állnak, egy tárcsából és egy fogaskoszorúból, a koszorú lecsúszását akadályozza meg a rögzítő gyűrű. A másik fogaskereket már direkt szedtük kettőbe. Közben találtunk még két fűtéscsövet, ami nem volt lehúzva, azokat is levettük. De tényleg, ezek voltak az utolsó dolgok, amelyek útban voltak:)

Emeltük tovább, de egy ponton megmakacsolta magát a hengerfej, nem mozdult többet, pedig már a kocsi első kerekei is a levegőben voltak, mire észrevettük. Sajnos nem egyformán emeltük a hengerfej elejét és a hátulját, megszorult az első tőcsavarokon. Próbáltuk csak az elejét emelni, nem segített. Nem volt más lehetőség, visszaengedtük. Csak éppen a hengerfej nem ment vissza, felült azokra a tőcsavarokra, amelyekről már lecsúszott. Még benyúlni sem mertünk alá, nemhogy megmozgatni a tőcsavarokat! Végül egy darab léccel és egy kalapáccsal óvatosan megkocogtattam a tőcsavarokat, amelyek így szépen egyesével a helyükre ugrottak.

Újból nekiláttunk az emelésnek, de mire észrevettük, addigra most meg az elejét emeltük meg jobban, tehát ugyan az volt a helyzet, mint az előbb, csak éppen a másik végével voltunk bajban. Újból visszaengedtük, megint helyre kocogtattuk a tőcsavarokat.

Most már óvatosan kezdtük emelni, folyamatosan figyelve arra, hogy az elejét és a hátulját egyformán mozdítsuk. Sajnos a kötél elrendezése miatt nem pusztán rajtunk múlott. Most is, mint az első esetben, a hátulja emelkedett jobban, de mivel most figyeltünk rá, egy staflival az elejét rendszeresen utána emeltük, nem tudott megszorulni. Véééééégre lent volt. Alig két órába tellett, de megérte:)

Mikor a logó hengerfej alá néztem, akkor vettem csak észre, hogy a kipufogó leömlők alatt a kötél rosszul fut, mert nem simán a leömlők alatt van, mint kellene lennie, hanem az automata szivató kipufogó hőmérésklet érzékelő rendszerére felakadt. Nem láttam rajta semmi sérülést, remélem, közelebbről megvizsgálva sem lesz.

Kitoltuk a kocsit a lógó hengerfej alól, majd leengedtük a hengerfejet két bakra, és a kipufogó leömlőre fordítva letettük a földre. Sokat nem nézegettük, mert már későre járt, másnap meg meló, és még aludni is kellett volna.

Gyorsan átnézve annyi látszik, hogy az 1. és a 2. hengernél valami nem stimmel, és ez egybeesik a kompresszió mérés eredményével is. További aggodalomra ad okot, hogy úgy tűnik, az 1-2., 2-3., 3-4. hengerek között repedés van:( Ez nem vészes, csak drága helyrehozni, viszont akár magyarázhatja is a problémás nyomásértékeket. Remélem, rosszul láttam...

De megnézetem még egy szakemberrel is, biztos ami biztos.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr36985861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.03.06. 19:33:48

Látom, belecsaptál a lecsóba.
Személy szerint a fejemhez kaptam, amikor láttam a csörlőt a hengerfejre akasztva. Ebből lehet igazán törés, deformáció.
Én gumikalapáccsal estem volna neki, amíg nem enged.
Szerencse volt, de amint tudjuk, ez gyakran megesik egy felújítás közben.

Miszter07 2009.03.07. 01:17:43

Gumikalapáccsal ütögetni nem sok értelmét láttam, a tőcsavarok miatt nem igazán tud mozdulni. De azért megnyugtatlak, megpróbáltuk, eredmény nélkül. Ha meg istenesen meglengetem a népszava kalapácsot, az szerintem legalább annyi kárt tud okozni, mint az emelés.

A szívócsonkot 18 csavar tartja, a kipufogó leömlőket meg 16, szóval elég szépen eloszlik a terhelés a hengerfej hosszában. Szerintem nem volt kockázatos, de tényleg lehet, hogy csak szerencsém volt. Illetve lehet, hogy az sem, majd a gépműhelyben kiderül, amikor elviszem felújíttatni.

Meglehetősen megszokott gyakorlat egyébként ezeknél a motoroknál, hogyha megragad a hengerfej, akkor a szívócsonknál és a kipufogó leömlőnél "támadják", kiszerelt motornál főleg, egy fát fektetnek be alá, majd olajemelőkkel nyomják szét a motort. Máshol egyszerűen nincs igazán fogás rajta.
süti beállítások módosítása