Mostanában az ablakemelőkkel foglalkoztam. Két meglepetés ért.
Az első, hogy az ablakemelő mechanikák szerencsére igen jó állapotban vannak. Tisztítás után gyakorlatilag csak egy-két rozsdás szegecs jött elő, ezeket majd a zinkspary leápolja. Ahhoz képest, hogy milyen mostoha körülmények között dolgoznak ezek az ajtóban, azon sem lepődtem volna meg, ha tiszta rozsda lett volna az egész.
A második már egy kicsit kellemetlenebb meglepetés volt. Már az ablakemelő mechanikák kiszerelésénél feltűnt, hogy míg a két hátsó ablak motorján a villamos csatlakozók a gyáriak voltak, az első motoroknál ezek a csatlakozók el lettek távolítva, és vezetékek lógtak ki helyette.
Akkor nem néztem utána jobban, a tippem az volt, hogy szénkeféket cseréltek a motorokban - az elsők többet mennek - e közben megsérülhetett a csatlakozó, amit csere helyett olyan mekkelek módjára vezetékekkel pótoltak.
Majdnem igazam lett. Igaz, nem szereltem szét a motorokat, így nem tudom, hogy a szénkefék ki lettek-e cserélve:)
A bal hátsó motoron tisztogattam a csatlakozót, amikor az egyik érintkezőről a finom drótkefe nem akarta a szennyeződést lehozni. Abból a fajta keféből, ami befér szűk helyekre, erősebb nem volt, így egy reszelőt tettem be a mikromotorba. Elkezdtem óvatosan kapirgálni, erre elkezdett rozsda potyogni. Mivaaaaan? Nem rézoxid, leánykori nevén grünspan, hanem rendes barna vasrozsda. Ezek a csatlakozók általában teljesen rézből készülnek, de nem ez. Ez rezezett vas. Mivel a motor egyébként működik, emiatt szétszedni nem akarnám, valószínűleg valami kontakt pasztával le fogom kenni, hogy a nedvességet távol tartsam, és visszamegy úgy, ahogy van.
Az első motoroknál ez az oxidáció pusztíthatta el a csatlakozókat, emiatt lehettek vezetékekre kicserélve.
Egy cseremotorom már van, kell még még egyet kerítenem...