Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év
  • Miszter07: Köszönöm. A kitartással kapcsolatban időnként én is csodálkozok magamon, mert egyébként nem vagyok... (2014.04.26. 00:14) Futó---művek VIII

Légkondi

2010.08.11. 00:29 Miszter07

Régen írtam már bejegyzést, többen rá is kérdeztek, mik a fejlemények. Sok érdekes nem történt az előző bejegyzés óta, egyrészt továbbra is pucolgatom az alkatrészeket, másrészt nagyon nyár van.

Illetve nem csak azért ültem le bejegyzést írni, hogy életjelet adjak, hanem azért is, mert végre hosszú keresgélés után itt van egy közel komplett légkondicionáló rendszer mögöttem a nappali padlóján szétterítve. (Még szerencse, hogy a nappali nincs még berendezve, és a feleségem is elutazott:) )

Közel komplett, mert nem jöttek a csövek, ezeket úgy is cserélni kell, meg nem jött a klíma kompresszor, a hűtő és a szárító szűrő. Ezek nem annyira ritkák, jobb is felújítottat vagy újat vásárolni.

A rendszer két dobozba érkezett, de az egyik akkora volt, hogy a postás kisasszony udvariasan megérdeklődte, hogy kocsival vagyok-e, majd ketten adták ki az ajtón. A kocsim csomagtartóját meg nem is tudtam lezárni, szerencsére nem kellett messze mennem.

Ejtsünk néhány szót akkor arról, miért is jártam örömömben indián táncot, amikor kibontattam a csaomagokat.

A Jaguar a '60-as években még nem nagyon szerelt légkondit a kocsijaiba. Az amerikai piacon kívül nem nagyon volt rá kereslet még egy ilyen luxus autónál sem, a gyári légkondik is inkább utólagos beépítések voltak - sokszor éppen nem is a gyár, hanem a kereskedők által - szóval a Jaguarnál nem nagyon volt tapasztalat ezzel a rendszerrel kapcsolatban. Az első típus pont az XJ6 volt, amibe már betervezték rendesen a klímát, de a tapasztalatlanság meg is látszott az eredményen, még a legelvakultabb Jaguar fanatikusok szerint is gyenge lett a végeredmény, főleg ami a hűtőteljesítményt illeti. Többen óva intettek a gyári rendszertől, de hát ha mindig másokra hallgatnék, ma nem lenne Jaguarom sem:)

Az intelmek ellenére nagyrészt gyári rendszer lesz összerakva, néhány módosítással. Az eredeti CFC12-es gáz már gyakorlatilag nem hozzáférhető, jobb is, ózonromboló, betiltották, helyette HCF134a gázzal lesz töltve, és minden alkatrész olyan lesz, hogy megfeleljen ennek a gáznak. De ezt könyörgök, el ne áruljátok senkinek, az OT minősítésen ezért már lőnek.

A gyárban is érezhették, hogy nem teljesen gömbölyű a légkondi rendszer, ezért '71-ben cserélték a kompresszort és a generátort is. Eredetileg York kompresszor és Butec generátor volt a légkondis változatokban, majd váltottak Frigidaire A6-os (néha GM A6 vagy Harrison A6 néven is látható) kompresszorra és Lucas 20ARC generátorra. Az enyébe sorozatszám szerint szerencsére már a későbbi rendszer lehetne gyárilag, ez jó, mert nem kell eltérnem a gyári specifikációtól, az A6-os kompresszor mai napig hozzáférhető akár használtan, akár felújítva, akár újonnan, sőt van korszerűsített változata is, míg a York már csak nagyritkán fellelhető. Ugyan ez igaz a Butec generátorra is, azzal a különbséggel, hogy ezt szerelték az e-typeba is, ezért valamivel jobb az ellátottsága.

A másik, amin el kell egy kicsit molyolni, hogy miért is terítik be a fél szobát az akatrészek. Temészetesen, a légkondis és a nem légkondis XJ6-nak egy rakás alkatrésze más. Megpróbálom összeszedni:

  • Teljes szellőzés, beleértve a fűtés radiátorát. Ez azért nem egy egyszerű kis cucc, az látható abból a bejegyzésből is, amit a kiszereléséről írtam annak idején.
  • Szellőző motorok.
  • Generátor a felfogatással együtt. Az enyében eredetileg Lucas 18ARC generátor van, de a felfogatás akkor is más.
  • Hűtőventillátor a viszkokuplunggal. (Viszkokuplungot már kaptam előtte, 88Tibi rosszat rendelt magának, szerencsére nekem meg pont az kellett. Megboltoltuk:) )
  • A főtengely végén az ékszíjtárcsák.

Látható, hogy kell azért alkatrész rendesen, ez magarázza a két nehéz dobozt. Pláne a generátor, meg az ékszíjtárcsák voltak nehezek:)

Mint már említettem, az S1-ben ritka a klímás, és ez fokozottan igaz az európai kivitelekre. A típus megjelenésekor a klíma felára a 4.2-es Jaguar kivitel esetén az alap vételár több, mint 10%-a volt! Azonkívül a szellőzése igen kiválóan lett megoldva, itt még nyitható az elefántfül például.

Európában reménytelen a helyzet, hogy egy ilyen redszerhez hozzájusson az ember. Egyszer volt egy ajánlatom, hogy egy XJ12 bontásakor megkapom, de a tulaj, mikor megnézte, hogy pontosan mit is kellene kiszednie, inkább visszavonta az ajánlatát. Mások meg röhögve jó szerencsét kívántak a keresgéléshez.

Inkább megpróbáltam az USA-ban keresni. Ott ugyanis az XJ6-osok alapban tartalmazták a légkondit, ez a piac már igényelte ezt az extrát. David Bogerrel (Everyday XJ) leveleztem sokáig, de sajnos végül nem lett neki megfelelő donorja, amiből ki tudta volna korrektül műteni a szükséges alaktrészeket. Viszont közben bemutatott egy másik Jaguarosnak, aki sokat segített nekem az S1-es légkondi rendszerének a megismerésében, ellátott tanácsokkal és fényképekkel. Az én rendszerem gyakorlatilag az ő általa módosított gyári rendszerre fog leginkább hasonlítani. (Kár, hogy a kocsijában az eredeti XK motor helyett egy Chevy V8 van.)

Végül a Jagloversen próbálkoztam, hátha valaki tud vagy a légkondi, vagy egy megfelelő donorautó fellelésében segíteni. Ekkor jelentkezett egy hobbi Jaguar bontós Kanadából, hogy neki van egy kiszereve, mi is kell pontosan. Megírtam. Válaszolt, hogy jó, de akkor nem lesz az igazi, ami kézben van, elkezd nekem kibontani egyet, és közben elrak minden kis csavat és alátétet. Úgy is lett, mindennek a csavarjai, felerősítő bizbaszai külön kis zacskókban meg is jöttek.

Alig több, mint másfél évbe került, de megérte!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr492213626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.