Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év
  • Miszter07: Köszönöm. A kitartással kapcsolatban időnként én is csodálkozok magamon, mert egyébként nem vagyok... (2014.04.26. 00:14) Futó---művek VIII

Ablaktörlő motor

2008.06.08. 23:54 Miszter07

A mai napon ott folytattam, ahol legutóbb abbahagytam, az ablaktörlő motornál. Ma velem volt minden szükséges felszerelés, az is, ami a múltkor a leginkább hiányzott, a multiméterem.

Először a megnéztem, hogy a kapcsoló rendben van-e, a csatlakozónál ellenőrizem a különböző kapcsoló állásokban a feszültségeket. Jót röhögtem is magamon, mikor már a kapcsolót akartam kiépíteni, hogy rossz, rájöttem, hogy nem adtam rá a gyújtást:) Ezután már gyorsan kimértem, hogy a csatlakozóig minden rendben. Viszont a csatlakozó szerfelett mocskos volt kívül-belül, ezért egy biztosító tű és egy sasszeg segítségével a csatlakozódugóból kiszedtem mind az öt csatlakozót. Az olajsarat először benzinnel lemostam, majd finom drótkefével és csiszolópapírral leszedtem az oxidréteget is. Közben a csatalkozó műanyag házát az ilyenkor szokásos ultra + forró viz kezelésnek vetettem alá.

Mivel már nyilvánvaló volt, hogy a motorban a hiba, kiszereltem. Elég hülye helyen van az akkumulátor mögött, de hozzá lehet azért férni. A motor egy bowdenkábelen keresztül mozgatja a karokat, először az ezt rögzítő csavart kellett letekerni. Utána a rögzítő kengyel két csavarját kellett letekerni, majd jöhetett kifele a motor. A motornak azért egy nem túl nagy helyen kell kiférnie, tiszta tetris, míg kiszedi az ember. A motor jött is kifele, csak arra nem számítottam, hogy a bowden is jön, de nem a motorból csúszik ki, hanem a másik feléből. (Ha jobban megnéztem volna a rajzokat, illetve elolvastam volna a szerelési leírást, nem lett volna ekkora meglepetés:) ) Szóval, a motor végén hirtelen ott termett vagy másfél méter gépzsirral bőven megkent bowden. De nem közönséges bowden, nem tudom van-e rá jó magyar kifejezés, mert olyan mintha a bowdenre egy másik bowden lenne rátekerve. Maradjuk egyenlőre, míg nem kapok jobb tippet, a bordás bowden kifejezésnél. A bowdent sürgősen el akartam távolítani, mert marhára zavart, és nem tudtam vele mit kezdeni. Lecsavaroztam a motoron levő áttételház deklijét, majd egy csavarhúzóval óvatosan megemeltem a mozgató kart, ekkor ki tudtam venni a bowden végét a mechanikából. Kötöttem rá egy darab drótot, és hirtelenjében fellógattam egy ablakkilincsre jobb ötlet híján.

A motort azután alaposabban is szemügyre vettem. Sajnos tényleg a végálláskapcsoló a rossz, de menthetetlenül. Egyenlőre két megoldás látszik. Vagy kell szerezni egy végálláskapcsolót, vagy egy kell egy felújítottat venni, mert új már nincs. Az egyik nehéz, a mások drága...

Érdekesség, legalábbis nekem, hogy a motoron van még egy végálláskapcsoló, csak annak semmi szerepét nem találtam. Villamosan nem csatlakozik sehova, talán valami más autóban is használják? Ez a végálláskapcsoló nagyon hasonlít a tönkrementre, bíztam is benne, hogy meg tudom a kettőt cserélni, de sajnos nem egyformák. A kettőből sem lehet egyet építeni, mert minden ragasztott és szegecselt.

A motor tartókengyele nem közönséges csavarral van felfogatva, hanem tőcsavarral. Gondolom ez valami angol különlegesség, mert műszakilag semmi nem indokolja, csak bonyolítja a helyzetet. A jobb oldali tőcsavar kijött, amikor tekertem a rajta levő anyát, a másik bent maradt. Mivel ez a rész egy kicsit rozsdás, gondoltam kiszedem a bal oldalit is, ne legyen útban a takarításnál. Sajnos mikor kiimádkoztam, derült ki, hogy félrekapatták, a tőcsavar és a csavarmenet is sérült. Remélem rendbe lehet hozni, főleg a motortér oldalába hegesztett anyát.

Kiegészítés: A bejegyzés megírása után sikerült kinyomoznom, hogy minden valószínűség szerint egy S2-esbe való ablaktörlő motor van az enyémben, abban van szerepe annak a második végálláskapcsolónak is. Az S1-be valón nincs ez a második végálláskapcsoló.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr20510472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ommm 2008.06.09. 10:48:56

hmm...nem standard alkatrész? korabeli autókban nem fellelhető? gondolom, nem csak a jaguarnak szállított be a gyártó.
egy próbát talán megérne.

KicsiSáti · http://kskozlony.blog.hu 2008.06.09. 12:50:20

OFF: Kedves Miszter, betettem a blogot a saját blogomon lévő ajánlódobozkába...
Jó munkát, sok kitartást hozzá!

Miszter07 2008.06.09. 17:45:14

Ommm, ez egy Lucas gyártányú ablaktörlő motor. Sajnos a Lucas gyártányok között ritkának számít, összehasonlítva azokkal, ami pl. a Land Roverekbe, vagy a Minikbe készült. Ennek megfelelően úgy tűnik, nincs utángyártás ehhez a tipushoz, de még nyomozok, nem adtam fel.

Miszter07 2008.06.09. 17:45:50

Kicsi.Sati, köszönöm. Mi a te blogod elérhetősége?

Miszter07 2008.06.10. 08:44:09

OK Kicsi.Sati, de olyan kis betűvel van ott:))

ommm 2008.06.11. 12:38:15

Miszter07 2008.06.09. 17:45:14

Hmm...biztosan lehet találni egyet-egyet...
Cikkszám van?

Miszter07 2008.06.11. 13:14:38

A komplett motorra van cikkszámom, Jaguaros és Lucas egyaránt, de a végálláskapcsolóra csak Jaguaros van, a Lucas cikkszámot még nem sikerült kideríteni. Biztos hogy van, csak nem könnyű megtalálni.

ommm 2008.06.12. 11:34:29

hmm...pedig az lesz a kulcs, meglásd.