A mai napon ott folytattam, ahol legutóbb abbahagytam, az ablaktörlő motornál. Ma velem volt minden szükséges felszerelés, az is, ami a múltkor a leginkább hiányzott, a multiméterem.
Először a megnéztem, hogy a kapcsoló rendben van-e, a csatlakozónál ellenőrizem a különböző kapcsoló állásokban a feszültségeket. Jót röhögtem is magamon, mikor már a kapcsolót akartam kiépíteni, hogy rossz, rájöttem, hogy nem adtam rá a gyújtást:) Ezután már gyorsan kimértem, hogy a csatlakozóig minden rendben. Viszont a csatlakozó szerfelett mocskos volt kívül-belül, ezért egy biztosító tű és egy sasszeg segítségével a csatlakozódugóból kiszedtem mind az öt csatlakozót. Az olajsarat először benzinnel lemostam, majd finom drótkefével és csiszolópapírral leszedtem az oxidréteget is. Közben a csatalkozó műanyag házát az ilyenkor szokásos ultra + forró viz kezelésnek vetettem alá.
Mivel már nyilvánvaló volt, hogy a motorban a hiba, kiszereltem. Elég hülye helyen van az akkumulátor mögött, de hozzá lehet azért férni. A motor egy bowdenkábelen keresztül mozgatja a karokat, először az ezt rögzítő csavart kellett letekerni. Utána a rögzítő kengyel két csavarját kellett letekerni, majd jöhetett kifele a motor. A motornak azért egy nem túl nagy helyen kell kiférnie, tiszta tetris, míg kiszedi az ember. A motor jött is kifele, csak arra nem számítottam, hogy a bowden is jön, de nem a motorból csúszik ki, hanem a másik feléből. (Ha jobban megnéztem volna a rajzokat, illetve elolvastam volna a szerelési leírást, nem lett volna ekkora meglepetés:) ) Szóval, a motor végén hirtelen ott termett vagy másfél méter gépzsirral bőven megkent bowden. De nem közönséges bowden, nem tudom van-e rá jó magyar kifejezés, mert olyan mintha a bowdenre egy másik bowden lenne rátekerve. Maradjuk egyenlőre, míg nem kapok jobb tippet, a bordás bowden kifejezésnél. A bowdent sürgősen el akartam távolítani, mert marhára zavart, és nem tudtam vele mit kezdeni. Lecsavaroztam a motoron levő áttételház deklijét, majd egy csavarhúzóval óvatosan megemeltem a mozgató kart, ekkor ki tudtam venni a bowden végét a mechanikából. Kötöttem rá egy darab drótot, és hirtelenjében fellógattam egy ablakkilincsre jobb ötlet híján.
A motort azután alaposabban is szemügyre vettem. Sajnos tényleg a végálláskapcsoló a rossz, de menthetetlenül. Egyenlőre két megoldás látszik. Vagy kell szerezni egy végálláskapcsolót, vagy egy kell egy felújítottat venni, mert új már nincs. Az egyik nehéz, a mások drága...
Érdekesség, legalábbis nekem, hogy a motoron van még egy végálláskapcsoló, csak annak semmi szerepét nem találtam. Villamosan nem csatlakozik sehova, talán valami más autóban is használják? Ez a végálláskapcsoló nagyon hasonlít a tönkrementre, bíztam is benne, hogy meg tudom a kettőt cserélni, de sajnos nem egyformák. A kettőből sem lehet egyet építeni, mert minden ragasztott és szegecselt.
A motor tartókengyele nem közönséges csavarral van felfogatva, hanem tőcsavarral. Gondolom ez valami angol különlegesség, mert műszakilag semmi nem indokolja, csak bonyolítja a helyzetet. A jobb oldali tőcsavar kijött, amikor tekertem a rajta levő anyát, a másik bent maradt. Mivel ez a rész egy kicsit rozsdás, gondoltam kiszedem a bal oldalit is, ne legyen útban a takarításnál. Sajnos mikor kiimádkoztam, derült ki, hogy félrekapatták, a tőcsavar és a csavarmenet is sérült. Remélem rendbe lehet hozni, főleg a motortér oldalába hegesztett anyát.
Kiegészítés: A bejegyzés megírása után sikerült kinyomoznom, hogy minden valószínűség szerint egy S2-esbe való ablaktörlő motor van az enyémben, abban van szerepe annak a második végálláskapcsolónak is. Az S1-be valón nincs ez a második végálláskapcsoló.