Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • Miszter07: @JagXJ12S1: Milyen szintű a te kocsid felújítása? Küldenél egy pár képet? ( g z s a n y i @ g m a ... (2021.02.09. 23:11) Gergő blogja
  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év

Olajcsere I.

2008.02.03. 00:00 Miszter07

Régen terveztem már az olajcserét, mivel szeretnék tisztába jönni a motor valódi állapotával, és a ki-tudja-milyen-idős olaj nem biztos, hogy nagyon jót tesz a motornak. Pont amiatt, hogy saccolhatóan az olaj olyan 15-20 éve lehet a motorban, nem egyből valami nagyon jó, márkás olajat akartam belerakni, hanem vettem kitűnő Tesco gazdaságos motorolajat - elvégre mindkettő angol márka - ami az olajok alja minőségileg, gyakorlatilag újrafinomított használtolaj, de annál csak jobb lehet, mint ami benne van. Ha majd a kocsi újra az úton lessz, kap új, rendes olajat és új olajszűrőt, addíg meg mosóolajként funkcionálva remélem leoldja az öreg olaj lerakódásait. Egyébként egyöntetűen 20w50-es ásványi olajat ajánlanak bele, ezt vettem én is. A korszerűbb motorokba ennél vékonyabb olajokat szoktak használni, de mint ahogy valaki a Jaglovers fórumán megjegyezte, ennek a motornak az alapjait akkor tervezték meg a mérnökök, amikor légóőrségben voltak Coventry német bombázása miatt, miért lenne kényes pont az olajra?

Szóval a 10 liter Teszkó gazdaságos motorolajjal felszerelkezve már csak azt a problémát kellett megoldani, hogy hol találok olyan edényt, amiért nem kár, elég alacsony, hogy beférjen a kocsi alá, és még bele is fér kb. 8 liter olaj. Anyuval keresgélve egy kicsit a pincében a lomok között találtunk egy nagy lapos fekete tálat, ami valamikor egy ketrec alja volt. Ebben a ketrecben lakott régebben az unokahúgom két görénye. A görények egyéb okok miatt egyszer határozatlan időre anyuhoz kerültek, de őt meg többször megharapták, úgy hogy túl kellett rajtuk adni. Szép kis dögök voltak, de a szaguk! Szóval a tál már nem kellett az eredeti rendeltetési céljára, pláne úgy, hogy a ketrec már rég a szemétben landolt.

Mielőtt olajcserének nekiálltam volna, gondoltam utánaolvasok, hogy is kellene hivatalosan csinálni. A gyári szervízkönyv és a Haynes könyv is csak annyit tartott érdemesnek megemlíteni a dologról, hogy "engedjük le az olajat". Kössz, erre magamtól rá sem jöttem volna. De hol van pl. az olajleeresztő csavar? Mert ezt az információt már nem igen tartották fontosnak megemlíteni. nekem meg az utolsó olyan autóm, amin cseréltem is olajat, az egy Lada volt, annak meg az olajteknő alján van az leeresztő csavar. Na a Jaguarnak ott nincs. Kizárásos alapon és az alkatrész katalógus robbantott ábrája alapján maradt egy csavar az olajteknő jobb oldalán, hátul lent.

A kocsit először beindítottam, járattam pár percig, hogy az olaj egy kicsit átmelegedjen, mert úgy könnyebben folyik. Aztán a stekklámpa be a kocsi alá, melléfeküdtem, majd fölpattantam, melléfeküdtem, fölpattantam, melléfeküdtem, fölpattantam, melléfeküdtem. Ennek a testmozgásnak két oka volt. (Mellékesen, ha ez így megy tovább, csak a kondibérleteken megspórolható a felújítás ára:) )

Az egyik ok, hogy a garázs egy ideig irodaként szolgált, és mint ilyen, szőnyegpadlót kapott. Mikor a garázs irodából lomtárrá lett lefokozva, akkor megmaradt a szőnyegpadló, és most, amikor visszaalakítottuk garázzsá, akkor sem szedtük fel, mert akkor mindent ki kellett volna rámolni, ahhoz meg nem volt semmi kedvünk, azonkívül tavaszra tervezünk egy teljes kipakolást, takarítást és festést. Na szóval a lomár korszakban Bandika, anyuék frissen szerzett kutyakölye itt lakott. Ennek két következménye van. Először is, Bandika elég nehezen érti meg, hogy a garázs neki már tiltott terület, mert ha beszbadul, akkor tisztességes kankutyaként mindent megjelöl, természetesen vizelettel.A másik következmény, hogy a bentlakás emlékére a szőnyegpadló vastagon magába szívta az ázottkutya szagot és a kutyavizelet bűzét. Na emiatt földközelben lélegzetet venni, háát, nem egy kéjhömpöly.

A másik ok, ami miatt felpattogtam, sokkal prózaibb. Kijöttem a gyakorlatból, és csak negyedszerre találtam el a csavar méretét...

Szóval feküdtem a kocsi alatt, mostmár a jó kulccsal, de az olajleerszető csavar nem akart megmozdulni. Igaz, nem is igen tudtam rendesen erőt kifejteni bal kézzel a földön feküdve nyújtott kézzel. Fordultam, de jobb kézzel, sem volt sikerem. Gondolkodtam, de semmi hasznos nem jutott eszembe, egész addíg, míg észre nem vettem, hogy mivel a leeresztő csavar nem alul van, hanem oldalt, felülről, a motor felől is el lehet érni.

Gyorsan lekaptam a légszűrő házát, így már lett elég helyem ahhoz hogy kényelmesen rátegyem a kulcsot a csavarra. Csak éppen így sem volt elég helyem, hogy rendesen meghúzzam a kulcsot. Próbáltam egy csődarabbal megtoldani, de úgy meg nem ment fel a csavarfejre. Végül hossza turkálás után találtam az egyik fiókban egy dugókulcsot, ami hasolított egy Lada kerékanya kulcsára, ezzel végül is sikerült meglazítani a csavart. Nem volt berohadva, nem volt túlhúzva, ahogy sikerült rendesen meghúznom a kulcsot, szinte azonnal engedett.

Míg csurgott az olaj, nekiálltam leszerelni az olajszűrőt. Ezen a kocsin nem felcsavarozható olajszűrő van, hanem egy házban van az olajszűrő betét. A házat egy hosszú csavar rögzíti, és ez a konstrukció számtalan alkalmat ad az olaj csöpögésére, illetve a szűrőcsere alkalmával folyik az olaj szanaszét. Nem véletlen, hogy sokan átalakítják a lecsavarható olajszűrőhöz. Engem még nem bosszantott fel eléggé, nálam marad:)

Tulajdonképpen egyszerű volt leszerelni, csak a csavart kellet egy kicsit erősebben megindítani. Miután fellazult a ház, ahogy vártam, elkezdett fojdogálni a szűrőből is az olaj. Na ekkor örültem, hogy egy ekkora edényt raktam a kocsi alá, mert így elég nagy volt ahhoz, hogy egyszerre csurogjon a leeresztő nyílásból, és az olaszűrőből is az olaj, anélkül, hogy a garázs padlóját elárasztottam volna.

Az olajszűrő ház rögzítő csavarjának néhány szerelvénye hiányzik, de mivel nem eresztett, úgy tűnik, ami lényeges, az megvan. Az alátéteket tudom pótolni, a többivel meg majd akkor foglalkozok, ha összeszerelés után csöpögne az olaj.

Következő feladatként az olajszűrő házat először elmostam, majd elkezdtem rozsdamentesíteni. Háát, nem tudtam eldönteni, mi is lehet az eredeti színe. A csavarfej alatt úgy tűnik, mintha galvanizálva lett volna, de másutt inkább zöld kalapácslakkra utaló nyomokat látni. Ezt a zöld színt tudom, hogy használták régebben az olajszűrő házak festéséhez, illetve másfele is a motortérben, de eddig máshol nem láttam nyomát. Nem tudom mi legyen, lehet, hogy kompromisszumos megoldásként feketére festem...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr35322724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása