Jaguar felújítás

Egy 1971-es gyártású Jaguar XJ6 felújítása.

Új hozzászólások

  • zsoci: Követtük ne izgulj! (2017.12.24. 23:56) Na akkor keltsük életre a blogot!
  • Zozó Balanyi: Tisztelt jaguar szerető barátaim! A tanácsotokrs lenne szükségrm szeretnék venni egy s txpe 4.2 v... (2017.05.02. 20:33) Magyar Jaguar Club
  • Miszter07: @XJ/S': Ez a gratuláció már inkább Gergőéket illeti! Köszönöm az ő nevükben is! (2017.04.25. 00:45) Vége megint keréken!
  • pooh_aki_pooh_volt_a_regiszt_elott: igen, meg is lepődtem, hogy kérdező milyen durván belecsapott a lecsóba, és kertelés nélkül megkér... (2015.01.13. 23:27) Az elmúlt egy év
  • Miszter07: Köszönöm. A kitartással kapcsolatban időnként én is csodálkozok magamon, mert egyébként nem vagyok... (2014.04.26. 00:14) Futó---művek VIII

Néhány szó a Jaguar XJ6 első szériájáról

2007.11.25. 13:53 Miszter07

Ma nem dolgozok a kocsin, egy kis pihenőnapot tartok. Ezért ma megpróbálom összefoglalni röviden a Jaguar XJ6 első szériájának a történetét.

Az 1960-as évek közepén határozták el a Jaguarnal, hogy egy új kompakt szedán kifejlesztését. Végül is 1968-ban mutatták be az XJ6-ost, amelyik egyszerre váltotta a MKII, az S-type és a 420 típusokat. Közvetlen felmenőjének a 420-as modellt tekinthetjük, amelynek a műszaki alapjaiból is sokat örökölt. A formavilága is a 420-ashoz áll a legközelebb, de ezt a formát Sir William Lyons már a Mark X óta finomította. Ez volt az utolsó modell, amire mondhatjuk, hogy Sir William Lyons munkája, mert a XJ6 S2 már a visszavonulása után görült ki a gyárkapun.

A Jaguar mindig is aktívan részt vett a versenysportban, úgy hogy a fejlesztésnél az itt szerzett tapasztalatokat is felhasználták. A karosszériát már gyűrődőzónákkal tervezték, elöl-hátul független a kerékfelfüggesztés, mind a 4 fék tárcsafék, a kerekek szélesek, a kormányoszlop állítható, és szükség esetén összecsuklik. De ezek csak kiragadott példák, az eredeti 1968-as, a megjelenésre készített brossúra 30 pontba gyűjti a biztonsági tulajdonságokat.

Az XJ6-nak ezt a szériáját 1968-tól 1973-ig gyártották, és ezen idő alatt az összes változatot is beleszámítva összesen 98527 darabot állítottak elő.

 

Akkor néhány szót a változatokról.

A motorokból 3 féle volt. Az alapmotornak a 4.2 literes soros 6 hengeres XK motort tekinthetjük. Ezt a motort sok Jaguar modellben megtalálhatjuk, többek között az E-type, a 420, 420G modellekben. Ez a soros 6 hengeres XK motor eredetileg 1948-ban született, és folyamatos feljesztések után csak az 1980-as években került ki a gyártásból. A 4.2 literes változat 1964-ben készült el, akkor a 420 és az E-type kapta meg. Ennek a motornak egy másik változatát, a 2.8 literest is beszerelték az XJ6-ba. A harmadik motor egy igazi szörnyeteg, az 5,3 literes V12-es motor. Ezt eredetileg az E-type számára fejlesztették, csak 1972-ben kapta meg az XJ is. Az ezzel a motorral szerelt XJ-ket hívják XJ12-nek, illetve DD6, Double Six-nek is. Bár a DD6 megnevezést inkább a Daimlerekre használják.

Sebességváltóból választható volt kézi és automata, illetve a V12-eseknél csak automata volt. Az automata váltókat a Borg Warner szállított a Jaguar részére. A 4 sebességes kézi váltó mellé lehett kérni overdrive egységet. Ha valaki tud nekem erre egy normális magyar megnevezést, szóljon. Ez egyébként Laycock de NormanVille típusú.

Karosszériában két változat volt. Az eredeti karosszéria utastere egyszerűen rövidnek bizonyult, miután az XJ-nél nagyobb 420G gyártását leállították. Ez a Jaguar egyik fő piacán, az USA-ban volt ez érzékeny pont, ahol jellemzően egyébként a közel 5 méteres XJ-t a subcompact kategóriába sorolták be. Emiatt nyújtottak a tengelytávon 4.5 inchet (kb 11,5 cm). Ezt a változatot 1972-ben kezdték el gyártani. Eután a régi változat az swb (short wheel base, rövid tengelytáv), míg a nyújtott modellt az lwb (long wheel base, hosszú tengelytáv) jelölést kapta.

Felszereltégben három nagy csoportot különböztethetünk meg. Egyrészt a Jaguar XJ márka alatt futó modelleket, másrészt a Daimler Sovereign, illetve a Daimler Vanden Plas. A Daimler céget 1950-ben vette meg a Jaguar, utána a jobban felszerelt modelljeit nevezték így. Technikailag a Daimlerek teljesen megegyeznek a Jaguarokkal, felszerelésben megkapják az összes rendelhető opciót, valamint a Daimlerek jellegzetes bordázott hűtőrácsával szerelik fel. A VdP modellek a Daimlerek kézi munkával továbbfinomított változatai.

Ez eddig az elmélet, de a gyakorlatban nem ennyire egyszerű a helyzet. Piaconként változott, hogy milyen felszerelést tartalmaz alapáron a kocsi, és mi kerül a rendelhető kiegészitők listájára. És például az USA-ban a Jaguar védjegyproblémák miatt nem használhatta a Daimler nevet. Elsőként tehát azt érdemes tisztázni, hogy melyik piacra is készült eredetileg a kocsi.

Utoljára megpróbálom összesedni a rendelhető kiegészítők listáját.

- A bőrülés alapfeszereltség néhány alapkivitelű 2,8-as motorral szerelt példány kivételével. Ezek Ambla kárpitot kaptak.

- Légkoncicionáló. A V12 modelleken alapfelszereltség.

- Önzáró differenciálmű. A V12 modelleken alapfelszereltség.

- Laycock de NormanVille overdrive a kézi váltóhoz. A kézi váltós Daimler modelleken alapfelszereltség.

- Szervókormány. Alapfeszereltségként adták néhány alapkivitelű 2,8-as motorral szerelt példány kivételével.

- Borg Warner automata váltó
- Motoros ablakok.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jaguar-restoration.blog.hu/api/trackback/id/tr44241183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.